Využitie metódy EUR pri tvorbe diskusie

03.04.2014 17:22

1. fáza – Evokácia: Učiteľ si stanoví jednu vyučovaciu hodinu pre tvorbu diskusie. Na začiatok by mohol k téme využiť brainstorming, tým podnietiť premýšľanie žiakov, porozprávať sa s nimi o téme pred začiatkom diskusie. Rozprávať by mali hlavne žiaci, úlohou učiteľa je ich viesť, povzbudzovať ich k premýšľaniu, počúvať a odpovedať na ich otázky. Učiteľ určí ciele diskusie, môže poskytnúť žiakom textové dokumenty, ich prácu s nimi.

2. fáza – Uvedomenie si významu: Po prečítaní textu (alebo po sledovaní videa, vypočutia nahrávky, prezentácie, výkladu) nastáva učenie sa. Žiaci sa oboznamujú s novými informáciami, učiteľ im môže klásť otázky k textu, aby zistil čo si zapamätali. Rozširuje tému, podáva približnejšie informácie, vysvetľuje. Využíva pojmové a myšlienkové mapy, metóda cinquain, a iné.

3. fáza – Reflexia: Žiaci vlastnými slovami vyjadrujú, čo si zapamätali, čo ich zaujalo, čomu neporozumeli a diskutujú medzi sebou. Medzi žiakmi dochádza k výmene názorov, postrehov a myšlienok. S diskusiou sa rozvíja slovná zásoba, kritické a flexibilné myslenie.

Diskusné otázky:

  •  Čo všetko podľa vás zahŕňa pojem „holokaust“? Aký je význam alebo pôvod tohto slova?
  • Skúste prísť na príčiny nenávisti Adolfa Hitlera voči etnickým a náboženským menšinám ako boli Rómovia alebo Židia?
  • Existujú dôkazy o tom, že by Židia neboli zabití Nacistami?
  • Skúste porozmýšľať, či boli plynové komory v Osvienčime využívané na zabíjanie ľudí.
  • Čo tvrdí Medzinárodný Červený Kríž na otázku holokaustu? Popremýšľajte. Aký bol význam dobrovoľníkov z Červeného Kríža v období vojny?